
Prawa pacjentów
Codziennie tysiące osób korzysta ze świadczeń zdrowotnych oferowanych przez podmioty medyczne. Korzystanie z wizyt lekarskich, wykonywania badań kontrolnych, zabiegów operacyjnych, czy świadczenia rehabilitacyjnych sprawia, że stajemy się pacjentami, którym przysługuje szereg praw. Świadomość swoich praw może okazać się niezbędna, zwłaszcza w sytuacjach generujących konieczność ich wyegzekwowania.
Już przed wykonaniem świadczenia, powinna zostać pobrana od nas zgoda na jego wykonanie. Świadczenia powinny być wykonywane z poszanowaniem godności i intymności pacjenta oraz w całości objęte tajemnicą. Udzielane podczas nich informacje o stanie zdrowia muszą być dla pacjenta w pełni zrozumiałe i udzielane w sposób wyczerpujący. Należy podkreślić, że udzielana pacjentowi pomoc powinna być zgoda z aktualnym stanem wiedzy medycznej.
Podmiot udzielający świadczeń ma obwiązek udostępnienia pacjentowi wglądu do dokumentacji medycznej. Warto zaznaczyć, że do wglądu do dokumentacji medycznej można upoważnić inną osobę.
Instytucją stojącą na straży praw pacjentów jest Rzecznik Praw Pacjenta. Do jego kompetencji należy rozpatrywanie skarg dotyczących naruszenia praw pacjentów. Skargę może złożyć każdy pacjent, którego prawa nie były przestrzegane. Poszkodowany pacjent może również domagać się zapłaty odszkodowania lub zadośćuczynienia za zdarzenie medyczne.
Najnowsze komentarze