
Jak ubiegać się o emeryturę?
Wiekiem emerytalnym – czyli takim, w którym można przejść na emeryturę w Polsce jest odpowiednio 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn. Po osiągnięciu tego wieku można zdecydować o przejściu na emeryturę. Wnioski można złożyć nie wcześniej niż 30 dni przed osiągnięciem wieku emerytalnego.
Aby uzyskać świadczenia emerytalne należy dostarczyć do Zakładu Ubezpieczeń społecznych odpowiedni wniosek oraz dokumenty potwierdzające przebyty czas zatrudnienia i wysokość wynagrodzeń np. świadectwo pracy, legitymacje służbowe, umowy o pracę.
Wniosek można złożyć w placówce ZUS lub za pośrednictwem Internetu na profilu PUE ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyda decyzję w terminie do 30 dni od daty wyjaśnienia ostatniej okoliczności, która jest niezbędna co wydania decyzji. Oznacza to, że urząd może wzywać do dostarczenia potrzebnych dokumentów. Decyzja zostanie doręczona Ci na wskazany przez Ciebie adres korespondencyjny.
Przejście na emeryturę jest prawem, a nie obowiązkiem. Po osiągnieciu wieku emerytalnego nadal możesz pracować i powstrzymać się od składania wniosku o przyznanie emerytury. Warto też zastanowić się nad datą przejścia na emeryturę. Może bowiem okazać się, że przejście na emeryturę w lipcu będzie dla Ciebie korzystniejsze niż w czerwcu. Zależy to bowiem od waloryzacji kwartalnych i rocznych na podstawie których obliczana jest wysokość świadczenia.
Masz również prawo do wycofania wniosku. Przysługuje ono nie później niż do dnia uprawomocnienia się decyzji o przyznaniu emerytury.
Najnowsze komentarze