
Prawa konsumenta
Codziennie dokonujemy zakupów, zarówno stacjonarnych jak i internetowych. Pomiędzy kupującym zachodzi relacja konsument – sprzedawca w której konsument jest stroną uprzywilejowaną, której przysługuje szereg uprawnień.
Należą do nich:
Rękojmia – dzięki niej, konsument może złożyć reklamację, jeżeli zakupiony produkt obarczony jest wadą. Wada może polegać np. na braku właściwości, które produkt powinien mieć. Wadę fizyczną będzie miała suszarka, która wieje tylko zimnym powietrzem, czy też telewizor sprzedany bez pilota, który powinien być w zestawie. Reklamację należy złożyć bezpośrednio sprzedawcy wraz z dowodem zakupu. Reklamację możemy złożyć w terminie dwóch lat od dnia zakupu towaru. Reklamacja na podstawie rękojmi przysługuje nam zawsze.
Gwarancja – gwarancję odróżnia od rękojmi to, że jest ona dobrowolna, co oznacza, że producent, czy też sam sprzedawca może – ale nie musi – jej udzielić. Osoba udzielająca gwarancji sama określa okres jej obowiązywania i czas w jakim kupujący może zgłosić reklamację na jej podstawie. Co ważne, obietnica złożona w reklamie produktu uważana jest za udzielenie gwarancji. Jeśli nie zostanie nam udzielona gwarancja, zawsze możemy skorzystać z rękojmi.
Warto pamiętać, że zwrot towaru przy zakupach w sklepie stacjonarnym przysługuje wyłącznie w przypadku wady produktu. Należy wówczas złożyć reklamację na zasadach rękojmi i wybrać przysługującą z niej opcję zwrotu towaru. Inaczej wygląda kwestia zakupów przez Internet, gdzie przysługuje prawo do zwrotu towaru w terminie 14 dni.
Najnowsze komentarze